PhotoLog: Ota Akihiko’s Exhibition, “blown’ the wind”

At Osaka Nikon Salon 3/14-3/20
http://www.nikon-image.com/activity/salon/exhibition/2013/03_osaka.htm#03

“Seasons come appeared on your pictures.”
What my teacher told me before, when I was led by him while making my first work, titled “River Series”, occurred to my mind. Mr. Ota Akihiko’s photographs present us the running of time in the village through the season; from spring, to summer, fall and winter. Last time there were some pictures that insist too much, though, this time it was made into one that shows people there have a lifetime with seasons of nature.

His theme is “marginal villages.” Nowadays, it’s too dangerous to say in short about this problem which includes those of aging of population and depopulation around country-sides in Japan; maybe all over the world, though, he understands it too much and try telling something through his work. On photographs actually we can see the lifetime of people, evidences of buildings or something abandoned, and the scenes of nature. He told me that he hopes this work would be the chance to know this topic for many people.

He really thinks over about many things. With this idea, I can’t help considering this exhibition too meaningful. I’m sure those evidences tell us the history of the village and make us imagine the future. In this point, this exhibition can be said “Successful.”
In addition, only seeing those pictures, I can feel another meaning; there’re plants in Shimane, south-west of Japanese main land, people’s lives, and we can’t help understanding that he really thinks about our “lives.” And he loves them, whole of the village, so those “trivial” happiness there shine. If we put the word, “love,” we might take this term very banal, but on those portrait and snaps there’re lushness I can’t describe all, and it might be his emotion to them.
These “trivial” happiness are in danger of ruins around the village- I really wanna go around the country side in Japan.

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「季節が写ってきている」
師匠がいつだったか、ぼくの一作目の写真を指導してる時に言った言葉を思い出した。太田くんの展示には春から夏、秋、冬へと集落が季節と共に過ごす時間の流れが見える。前回は直接叩きつけるみたいな写真があったけれど、今回は集落の人と季節が寄り添うような、自然の距離が垣間見れるような展示になっていた。

「限界集落」というテーマを彼は扱っている、という。現在の地方各地で進む過疎と高齢化は、でもたぶん、一口で語ることは危険で、彼はそれを承知の上でこのテーマを写真にしようと葛藤している。実際に写ってくるのは人の生活、くらし、建造物や放棄された跡、自然の風景。
彼は「この写真展が知るきっかけになれば」と述懐する。

彼は本当にいろんなことを考えて撮っている。そういう見方で観てしまうと、とても意味深い展示に思えてくる。たしかにその放棄されたもの、ひとつひとつがその土地の歴史を物語り、ひいては未来を想起させる。その点においては彼の言う「限界集落」というものの問題性についても考えさせられるのだ。
ただ、映像としてだけ見ていくと、それは違う意味を帯びてくるようにも思える。そこには日本の、島根の植生が写っていて、人びとが写っていて、くらしがあって、生活について考えていることがわかる。そしてそのくらしを、その土地を彼が愛していて、そこにある「ささやかな」幸せが輝いて見えるのだ。「愛」だなんて言ってしまうと、とても陳腐なものに見えてしまうかもしれないが、そのポートレートには、そのスナップには言い知れない瑞々しさがあって、それが彼の静かな感動なんだと思わせてくれるのだ。その「ささやかな」幸せの風景が点在する廃墟に蝕まれていく危うさを抱えている。改めて、日本の地方の風景を巡りたい。

彼の熱い思いを。